טיפול רגשי

טיפול רגשי הוא טיפול ברגשות האדם או בנפש האדם. בלועזית טיפול רגשי נקרא פסיכותרפיה (Psychotherapy) פסיכו = נפש, תרפיה = טיפול. טיפול זה נותן מענה למצוקות וקשיים רגשיים, דפוסי חשיבה, התנהגות, קשר ו/ או תקשורת לקויים. 

בטיפול בנפש וברגשות, הטיפול הוא בקשיים כמו תחושות של פחדים וחרדות, מצוקות הנובעות מטראומה או מדימוי עצמי נמוך, וכן בהתנהגויות אשר מקשות על חיי המטופל, כמו התמכרויות, תקיעות, הרס עצמי, אובססיה וכו'. טיפול זה יכול להיות מועבר על ידי פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ומטפלים בהבעה וביצירה.

בטיפול רגשי בילדים עם עיכובים התפתחותיים, מטרת הטיפול היא פיתוח העצמי של הילד תוך בניית מרחב לצמיחה ואיכות חיים טובה יותר. הטיפול מאפשר למטופל להביא מעולמו הפנימי ולקבל הדהוד ותיקוף לחווייתו. לגביי הפרעות תפקודיות על הקשת האוטיסטית, אלה מאופיינות ברמות משתנות של קשיים ביצירת תקשורת ויחסים בין אישיים. כאשר ההפרעה קשה, היא מתגלה בדרך כלל כבר בגיל מוקדם, כאשר הפעוט אינו רוכש שפה, אינו מגיב להוריו, אינו מצביע ומבטא את רצונותיו, ובאופן כללי אינו יוצר תקשורת. במקרים קלים יותר, הילד יתקשה באופן חריג ביצירת קשרים ובהבנת נורמות חברתיות וכללי התנהגות.

ההתמודדות של ילד מתקשה בלמידה קשורה בין היתר בהתמודדות רגשית - התמודדות עם חוסר הצלחה, עם הצורך להשקיע מאמץ ארוך ומתמשך בנושא של למידה ועוד. פעמים רבות אנו פוגשים ילדים בעלי דימוי עצמי נמוך או שלילי עם קושי חברתי כיוון שילדים בעלי לקות למידה מתקשים לעיתים בפענוח סיטואציות חברתיות.


כיצד מתבצע הטיפול הרגשי? 

הטיפולים הרגשיים מתרחשים דרך קשר חוויתי, מיטיב וחם, במטרה לייצר מקום בטוח להתנסות באתגרים ולעבד חוויות רגשיות.

הדרך להשיג את המטרה היא לרוב תוך הכרות מעמיקה של האדם, בחינת הרגשות,המחשבות וההתנהגויות שלו והמקור לרגשות/מחשבות אלה. הדרך בטיפול רגשי תכלול חשיפת הכוחות והיכולות של האדם והעלאתם למודעות שלו, הבנת דפוסי ההתנהגות והמקורות שלהם ומתוך כל אלה יצירת השינוי הרצוי.


הטיפול נוגע במספר תחומים כמו מרכיבים נוירו-התפתחותיים, יכולת ויסות ועיבוד, מרכיבים דינמיים-רגשיים, ומרכיבים משפחתיים וסביבתיים. המרחב בטיפול הוא בדרך כלל יצירתי ו/או משחקי. המטפל מלווה את הילד בפעילויות שהוא בוחר, משחק לידו או איתו באמצעים שונים ולעיתים פשוט מחקה את תנועותיו ומעשיו של הילד כדי להצטרף לחווייתו. זאת, מתוך תפיסה כי פעילות משותפת זו מאפשרת לילד לפתח בהדרגה ובאופן המותאם ליכולותיו, יכולות תקשורת וקשר המהוות בסיס גם לרכישת שפה, וויסות רגשי ויכולות התפתחותיות בסיסיות נוספות.

מבחינת הטיפול הרגשי בילדים עם עיכובים התפתחותיים או אוטיזם, כיום המדע מכיר בצורה מעמיקה ואיכותית יותר את קשת התופעות הנלוות, מה שמאפשר להתאים מגיל מוקדם טיפול שישפר את הבריאות ואת איכות החיים בצורה היעילה ביותר. בהקשר הזה, חשוב להתאים את שיטות הטיפול באופן אישי לכל ילד - בהתאם לצרכים ולאתגרים הייחודיים שלו.

באופן כללי, ניתן לשלב טיפולים רגשיים, ולהשיג שיפור ברמה התפקודית, התקשורתית וההתנהגותית, בין היתר באמצעות טיפולים רגשיים שונים, לרבות טיפול בהבעה ויצירה, טיפול באומנות וטיפול בעזרת בעלי חיים, העוזרים לילדים להביע את עצמם במילים. בנוסף, הם מרגיעים, משפרים את הקואורדינציה ומפחיתים בתדירות חזרתם של דפוסי התנהגות מזיקים. 


נועם מערכות, נועם מערכות טיפול, נועם מערכות טיפול וחינוך, טיפול רגשי, למידה, רגשות, קושי רגשי, קשיים רגשיים, דימוי עצמי נמוך,התמכרות, פסיכולוג, פסיכולוג לילדים, ילדים עם עיכובים התפתחותיים, שמרית בן טור, פיתוח כלים, עצמאות, רווחה חברתית. תוכנית טיפול, התארגנות מוטורית, גני תקשורת, טב"ם, טיפול בריאותי מקדם, גני תקשורת, אוטיזם, ילדים אוטיסטים, על הרצף, קשר, וויסות רגשי
logo בניית אתרים