האייפד הפך בשנים האחרונות לכלי משמעותי בעבודה עם ילדים על הרצף האוטיסטי. מסך המגע, התגובה המיידית והאפשרות להתאמה אישית יוצרים חוויית שימוש נגישה ומזמינה. במאמר הזה נעשה סדר: למה בכלל אייפד, איך טכנולוגיה יכולה לקדם למידה ותקשורת, אילו אפליקציות שווה להכיר, איך לבחור נכון לכל ילד, ואיך משתמשים בצורה מאוזנת וחכמה בבית ובמסגרת החינוכית. לאורך הדרך נפנה גם לתכנים רלוונטיים באתר “נועם מערכות טיפול וחינוך”, כמו עמודי קלינאות תקשורת, ניתוח התנהגות, ריפוי בעיסוק וכו', שמעמיקים בהיבטים המקצועיים ובשילוב נכון של טיפול וטכנולוגיה.
הקשר בין אייפד לילדים עם אוטיזם
ראשית הבהרה מתבקשת. במחקר וגם בקליניקה רואים שטכנולוגיות תקשורת תומכת וחלופית (AAC) כמו לוחות של תמונות וסמלים (לואו טק) או אייפד (היי-טק) אינן מעכבות דיבור! להפך, לעיתים הן תומכות בהתפתחות הדיבור והגדלת מגוון התקשורת. היתרון הגדול של האייפד עצמו הוא בהנגשה. הממשק נקי ומוחשי, קלט מגע פשוט, וכמובן היכולת לעבוד עם תמונות, סמלים וקול. עבור חלק מהילדים זוהי דרך נוחה ויציבה “לתפוס” את השפה, לבנות שגרה, ולהפחית לחץ בזמני מעבר.
האיגוד האמריקאי לדיבור, שפה ושמיעה ASHAהוא הגוף המקצועי המרכזי בעולם לתחומי קלינאות תקשורת, שמיעה ובליעה והוא נחשב לסמכות מובילה בקביעת סטנדרטים, הנחיות קליניות ומדיניות מחקרית בתחומים הללו. מסקנות סקירות שיטתיות שלASHA ושל חוקרים נוספים מצביעים בעקביות על כך שאין פגיעה בהתפתחות הדיבור עקב שימוש ב- AAC ולעיתים אף נצפה שיפור מתון בדיבור לצד עלייה בתקשורת הכוללת.
ב“נועם” אנחנו מדגישים תמיד שילוב רב-מקצועי: מסגרת טיפול רב תחומית, כלומר התאמה עם קלינאי תקשורת, עבודה על ויסות וארגון סביבה עם מרפאה בעיסוק, ועבודה התנהגותית שיטתית עם מנתחת התנהגות. כשכל אלה נפגשים, האייפד הופך מגאדג’ט לכלי טיפולי חכם שמשרת מטרות ברורות ולא תופס את מקומו של הקשר האנושי.
יתרונות השימוש בטכנולוגיה בלמידה:
- מידתיות והתאמה אישית – התאמת רמת הקושי, סוג הגירוי וקצב ההצגה לילד.
- חזותיות חזקה – תמונות, סמלים וקול מאפשרים הבהרה והפחתת עמימות.
- מדידה ותיעוד – אפליקציות רבות מאפשרות מעקב אחר התקדמות, מה שמסייע מאוד לבניית ומעקב אחר מטרות טיפול.
- מאפשר הכללה – מעבר נוח ממשחק מודרך לעולם האמיתי באמצעות סיפורים חברתיים ולוחות חזותיים.
- מעודד מוטיבציה – חיזוקים מידיים וחוויית הצלחה.
השימוש באייפד הוא חלק ממערך טיפולי שלם. אנו מזמינים אתכם להרחיב את הידע על התאמות למידה, אסטרטגיות לוויסות חושי ורגשי, ועבודה עם מסגרות חינוך באזור המאמרים המלא שלנו.
אפליקציות מומלצות: תקשורת, לוחות חזותיים ולמידה
כאן מרוכזות אפליקציות ותיקות ומוערכות לאייפד. חשוב לזכור: לא כל אפליקציה תתאים לכל ילד. יש לשים לב טרם הרכישה לשפה, לסוג סמלים, לגמישות בבנייה, ולנוחות העריכה להורה/צוות.
תקשורת תומכת וחלופית (AAC)
- TouchChat HD Hebrew – פתרון AAC מלא עם אפשרויות עברית, כולל קולות מסונתזים בעברית ותבניות ניתנות להתאמה. מתאים לבוני לוחות שרוצים שליטה טובה במבנה העמודים והמעברים.
- TD Snap – סביבת AAC גמישה עם “סטים” מובנים (Core First, Motor Plan) תמיכה במגוון אמצעי נגישות, וכן תיעוד טוב. בדף המוצר מצוינת תמיכה בעברית. מתאים מאוד גם למסגרות חינוכיות.
- Proloquo2Go – אחת האפליקציות הוותיקות והידועות ל AAC עם אפשרויות התאמה עמוקות, סמלים מוכרים וכלי עריכה נוחים. מתאימה למגוון רחב של משתמשים, ומתבלטת בקהילה ובחומרי הלמידה מסביבה.
- Avaz AAC – פתרון AAC חזותי עם דגש על ידידותיות למשתמש, מדריכים להורים, ותיעוד התקדמות. מחקרים מצביעים על תרומת האפליקצייה לתקשורת ולמעורבות חברתית.
טיפ של קלינאית תקשורת: לפני הבחירה, בקשו ניסיון מודרך עם איש המקצוע, הגדירו יחד יעדי תקשורת קונקרטיים (למשל בקשות, בחירות, יוזמות), והתאימו את מבנה הלוח ללקסיקון האישי של הילד. ובכל התלבטות… פנו אלינו!
סיפורים חברתיים, שגרות ולוחות חזותיים
- Pictello – יצירת סיפורים חברתיים חזותיים עם תמונות/וידאו וטקסט המוקרא בקול. כלי נהדר להכנה מוקדמת לשינויים, לטקסים בכיתה, ולבניית “ספר אישי” לחיזוק שפה וזיכרון.
- Choiceworks – לוחות זמנים חזותיים, ניהול המתנה, וזיהוי רגשות. מתאים ליצירת שגרות בוקר וערב, ומועיל בהפחתת עומס התרגשות וטלטלות רגשיות סביב משימות יום-יומיות.
- GoTalk NOW – לוחות דינמיים עם סמלים וקול, שילוב של הקלטות וקול מסונתז, גמישות בעימוד וצילום תמונות מתוך האפליקציה.
האפליקציות הללו הן כלים ליישום אסטרטגיות טיפוליות. קראו עוד על ויסות רגשי והתאמות סביבתיות במדריכים המקצועיים שלנו.
למידה והעשרה
- Khan Academy Kids – אפליקציית למידה עשירה לגילאי 2-8, חינמית וללא פרסומות, עם פעילויות אוריינות, מתמטיקה ומיומנויות רגשיות-חברתיות. מתאימה לסביבות משולבות ולחיזוק למידה בבית. יש תמיכה רחבה בשפות וגרסת iPad עדכנית.
- Otsimo Special Education – סביבת למידה מותאמת לילדים עם אוטיזם וצרכים מיוחדים, עם משחקים מבוססי-ראיות ומעקב התקדמות. מתאימה במיוחד להורים שמחפשים “חבילה” לימודית נגישה ומדורגת.
איך בוחרים אפליקציה מתאימה
כדי להבטיח שתבחרו את האפליקציה המתאימה ביותר עבור ילדכם, חשוב לבחון כמה נקודות מרכזיות. עדיין מתלבטים? דברו איתנו.
- מטרה טיפולית ברורה – שאלו את עצמכם האם המטרה היא שיפור תקשורת בסיסית, הרחבת אוצר מילים, עיצוב שגרות, ויסות רגשי, או העשרה לימודית. התשובה תכתיב במידה רבה את הצורך והיקף השימוש.
- שפה ותמיכה בכתיב ימין-לשמאל – בדקו זמינות ממשק וקולות בעברית באפליקציות AAC והאם נוח לערוך טקסט ותוויות בעברית. דוגמה: האפלקצייה המוזכרת מעלהTD Snap ידועה בתמיכה המצויינת שלה בעברית בדף המוצר; גם ב- TouchChat קיימות אפשרויות בעברית.
- גישה מוטורית וחושית – גודל הכפתורים, ניגודיות המסך, רגישות למגע, אפשרות לעבוד בישיבה תומכת.
- גמישות עריכה וניהול תוכן – האפשרויות להוספת תמונות אישיות, הקלטת קול, סנכרון וגיבוי וכל אפשרות אחרת שתקל את השימוש עליכם ועל הילד.
- תמיכה וקהילה – מדריכים, הדרכות, תבניות מוכנות, ועדכונים שוטפים.
- מדיניות רישוי ועלויות – רישיון חד-פעמי לעומת מנוי שנתי, רכישות בתוך האפליקציה, ותמחור חבילות.
- פיילוט מודרך – התנסות של כמה שבועות עם יד על הדופק תאפשר לכם לבחון את המוצר ללא התחייבות: מה הילד עושה לבד, מה דורש תיווך, והאם יש הכללה למצבי יום-יום.
שימוש נכון ומאוזן באייפד
יש לזכור כי האייפד הוא האמצעי, אבל לא המטרה. על כן חשוב להבין מראש כיצד ניתן לשמור על איזון:
- הגדרת זמנים ברורים – למשל דרך לוח חזותי קצר של “קודם/אחר כך” או דרך לו״ז יומי באפליקציה מתאימה. שימוש עקבי יוצר הרגל בריא ומפחית מאבקים.
- Guided Access – כלומר מצב "גישה מודרכת" באייפד כדי להישאר באפליקציה אחת ולמנוע “נדידה” של הילד למשל ליו־טיוב באמצע העבודה.
- מינון גירויים – עדיף לסנן צלילים חזקים, לבחור ערכות צבע רגועות ובאופן כללי להרחיק הסחות שונות.
- שילוב עם פעילות פיזית – הכי טוב! הפסקות תנועה קצרות בין משימות, בצורה מובנת בלוחות הזמנים ומתוקשרת, למשל באמצעות הלוח החזותי.
- שיתוף צוות החינוך – לסנכרן עם צוות בית הספר או הגן לגביי מטרות השימוש, הלוחות הרלונטיים, וכן תכנים בין הבית לבית הספר. בעמודי הטיפול בבתי הספר באתר “נועם” תמצאו דוגמאות לשיתוף הפעולה עם הצוות החינוכי.
עבודה רב מקצועית: כך זה מצליח
כאמור מניסיוננו ב"נועם" בגנים, בבתי הספר ובמרכזי הטיפול, אנו ממליצים לעבוד בגישה משולבת ומעשית:
- קלינאות תקשורת – הגדרת מטרות תקשורת, בניית לוחות, הדרכת הורים וצוות. לעיתים נשלב גם אימון יזימה ושיח חברתי.
- ריפוי בעיסוק – התאמת סביבת למידה, עבודה על ויסות חושי ויכולות ישיבה, תכנון תנועה ולחצני מגע.
- ניתוח התנהגות – תכנון חיזוקים, פירוק משימות, מדידת התקדמות והכללה.
- באתר “נועם מערכות טיפול וחינוך” תמצאו הרחבות תחת אזור תחומי טיפול וכן מאמרים נוספים הנוגעים לוויסות, העצמה תקשורתית ועבודה מערכתית עם צוותי חינוך
שאלות נפוצות:
- האם AAC “מעצבן” את הדיבור ומעכב אותו?
העדויות מצטברות מראות שאין פגיעה בדיבור עקב שימוש ב- AAC ולעיתים ניכר גם שיפור בדיבור. החשוב באמת הוא מיפוי מטרות והתאמה נכונה. - איך יודעים שהאפליקציה לא “גדולה מדי” לילד?
בודקים שימוש עצמאי, יוזמה, והכללה מחוץ למסך. אם הכול קורה רק באפליקציה, מצמצמים היקף ומפשטים מסכים, וכן מתרגלים העברה לחיי היום-יום. - מה לגבי קול בעברית?
כאמור, בחלק מהאפליקציות קיימים קולות מסונתזים בעברית וכן תמיכה בימין-לשמאל. ב-TouchChat מצוינים קולות בעברית; ב-TD Snap מפורטת תמיכה בעברית בדף המוצר. בכל אופן חשוב לבדוק ולוודא את חבילת הקולות הספציפית טרם הרכישה
מסקנות והמלצות לפעולה
האייפד יכול להיות גשר חשוב לשפה, לתקשורת וללמידה עבור ילדים על הרצף, כשהוא מותאם אישית, בנוי סביב מטרות טיפוליות, ומשולב עם ליווי של אנשי מקצוע. התחילו במטרה קטנה וברורה, בחרו אפליקציה שמתיישבת עם השפה, היכולות והסביבה של הילד, ועבדו איתו בעקביות!
זכרו שהמסך הוא אמצעי לשיחה אמיתית, להשתתפות טובה יותר בבית ובכיתה, ולהעצמת הילד.
ב“נועם מערכות טיפול וחינוך” אנו משלבים טכנולוגיה כחלק מתכנית טיפולית רחבה, עם קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, טיפול רגשי וניתוח התנהגות, כדי לסייע לכל ילד למצוא את הקול הייחודי שלו. כאמור ניתן להשאיר פרטים ליצירת קשר: צרו קשר – נועם מערכות טיפול וחינוך
למידע נוסף על הטיפולים שלנו ולקביעת פגישה:
טלפון | 073-8022700 :וואטסאפ: 055-2842509 | מייל: office@NoamSystems.co.il
יחד נעזור לילדים שלכם להתמודד ולהתגבר על אתגרים ולהצליח להשתלב בצורה מיטבית בחברה ובמסגרות החינוכיות!
נועם מערכות טיפול וחינוך פעיל כיום באזורים הבאים (ומתרחב לאזורים נוספים):
אזור פרדס חנה-כרכור וחריש: פרדס חנה-כרכור, חריש, קיבוץ מענית, קיבוץ גן שמואל, כפר פינס, קיבוץ עין שמר, קיבוץ ברקאי, עמק חפר.
אזור חדרה והסביבה: חדרה, גבעת אולגה, אור עקיבא, קיסריה, כפר ויתקין, בית חרות, בית ינאי, בארותיים.
אזור חוף הכרמל: זכרון יעקב, בנימינה-גבעת עדה, מעגן מיכאל, נחשולים, דור, עין הוד, עין כרמל, צרופה, הבונים.
אזור חיפה והקריות: חיפה, טירת כרמל, נשר, קריית אתא, קריית ביאליק, קריית מוצקין, קריית ים, קריית חיים, קריית טבעון, יקנעם עילית.