מתי לפנות לקלינאית תקשורת?

הורים רבים שואלים מתי נכון לפנות להערכה של קלינאית תקשורת. מצד אחד, לא רוצים "להילחץ" שלא לצורך ומצד שני, לא רוצים לפספס חלון הזדמנויות קריטי שבו התערבות מוקדמת עושה את כל ההבדל.

כהמשך למדריך שלנו הבוחן מתי תינוק מתחיל לדבר, מאמר זה מתמקד בשאלה המרכזית: מתי ההתלבטות הופכת לסיבה לפעול?

טיפ מקצועי: אם אתם מתלבטים, כלל האצבע הוא כזה: אם התהייה נמשכת יותר מחודשיים או אם יש לכם תחושת "בטן" שמשהו תקוע בתקשורת, בהבנה או בדיבור – כדאי לפנות להערכה מקצועית.

 

אבני דרך ודגלים אדומים: סימנים לפי גיל

עד גיל 12 חודשים

  • היעדר מלמול עקבי, כמעט אין קולות משחק קוליים
  • מיעוט קשר עין, תגובה מועטה לשם הילד
  • לא מצביע, לא מנפנף שלום, לא מראה חפצים למבוגר
  • תגובה לא עקבית לצלילים חזקים או לקריאה בשם (מומלץ לשלול בעיית שמיעה)

 12 עד 18 חודשים

  • אין מילים משמעותיות בודדות סביב 15 חודשים
  • הבנה מוגבלת של הוראות יומיומיות קצרות (“תביא נעל”, “בוא לשולחן”)
  • שימוש דל במחוות לתקשורת (הצבעה, “תן”, הנהון)

18 עד 24 חודשים

  • אוצר מילים קטן מ־50 מילים סביב גיל שנתיים
  •  חוסר התחלה של צירופי מילים קצרים בסביבות 24 חודשים
  • תסכול ניכר סביב תקשורת ביום יום

24 עד 36 חודשים

  • משפטים קצרים דלים בתחביר או לא מובנים לסביבה
  • קושי בהבנת הוראות של שתי פעולות (למשל: "קח את הספר ותביא לאבא")
  •  היגוי לא ברור ברוב המילים, גם בקרב בני המשפחה

גיל גן חובה

  • קושי לספר חוויה פשוטה ברצף, דילוג על חלקים חשובים
  •  היגוי משבש הבנה אצל זרים, או דפוסים שאינם תואמי גיל
  •  קושי בהבנת מושגים בסיסיים, שאלות “מי מה איפה”
  • גמגום שנמשך יותר מחודשיים או מחמיר

ראשית בית ספר

  • קושי בהבעה מילולית מורכבת, בניית משפטים ארוכים ברורים
  • קשיים מתמשכים בהיגוי צלילים מסוימים, השפעה על ביטחון עצמי
  •  קשיים פרגמטיים: הת turn-taking בשיחה, הבנת רמזים חברתיים

 

במקביל, שימו לב גם להיבטים של קול ושטף (צרידות מתמשכת, מאמץ קולי), ולעיתים גם להיבטים של האכלה ותפקוד אורו־מוטורי, שמטופלים אצל קלינאיות תקשורת המתמחות בכך

 

לא רק "דיבור": מה עוד נכלל בהתפתחות השפה?

כשאנו מדברים על התפתחות השפה, אנו מתייחסים לשלושה צירים מרכזיים:

  1. הבנה שפתית: הבנת מילים, הוראות, מושגים וסיפורים.
  2.  הבעה שפתית: אוצר מילים, תחביר, דקדוק ובניית משפט משמעותי.
  3. פרגמטיקה: שימוש חברתי בשפה, תור דיבור, שמירה על נושא, גמישות בשיחה.

 

קשיים בכל אחד מהצירים הללו יכולים להעיד על עיכוב שפתי, נושא שתוכלו להרחיב עליו במדריך המלא שלנו.

 

מתי לפנות לאבחון דחוף?

כל תינוק וילד מתפתחים בקצב שונה, אך יש נקודות זמן שבהן מומלץ לא לדחות את הבירור.
פנייה לאבחון אצל קלינאית תקשורת רצויה במקרים הבאים:

  • חשד לירידה בשמיעה: תגובה לא עקבית לצלילים או היסטוריה של דלקות אוזניים חוזרות.
  • רגרסיה (נסיגה): אובדן פתאומי של מילים או מחוות שהיו קיימות ונעלמו.
  • חשד לקשיים נרחבים בתקשורת חברתית: הימנעות משמעותית מקשר עין או אינטראקציה.
  • גמגום: כשהוא מופיע פתאום, נמשך מעל חודשיים או מלווה במאמץ ניכר.
  • צרידות ממושכת או מאמץ קולי בדיבור.

 

האבחון כולל שיחה עם ההורים, צפייה בהתנהגות הילד, בדיקות שמיעה במידת הצורך ועוד, לאחר מכן נבנית תכנית טיפולית אישית, לעיתים כחלק ממערך רב-תחומי.

 

מהם הגורמים המשפיעים על איחור בדיבור?

הסיבות לאיחור בדיבור הן מגוונות, וכוללות שילוב של גורמים מולדים וסביבתיים:

  • גורמים רפואיים: פגות, סיבוכי לידה, או רקע רפואי משמעותי.
  • גורמים גנטיים: היסטוריה משפחתית של עיכוב שפתי או קשיי היגוי.
  • גורמים סביבתיים: חשיפה מופחתת לשפה "חיה" (דיבור פנים אל פנים) ותיווך שפתי יומיומי מועט.
  • דו-לשוניות: ראשית, חשוב להדגיש כי, דו-לשוניות אינה גורמת לעיכוב כשלעצמה. יש להמשיך לדבר עם הילד בשפה הטבעית בבית ולהעשיר את שתי השפות באופן מותאם.

 

זמן מסך והסביבה המשפחתית

אחד הגורמים הסביבתיים הנחקרים ביותר הוא זמן מסך. מחקרים מעידים על קשר בין זמן מסך ממושך בגיל הרך לבין סיכון לעיכוב שפתי, בעיקר כאשר המסך מחליף אינטראקציה אנושית. כאשר תינוק מבלה זמן רב מול מסך, הוא מפספס הבעות פנים, קשר עין, הקשבה הדדית וחיקוי קולות, שהם מרכיבים מרכזיים בלמידת שפה.

עם זאת, כאשר יש צורך בקשר עם בני משפחה מרחוק, שיחות וידאו קצרות ומתווכות על ידי הורה יכולות להוות חוויה חברתית ושפתית מיטיבה. מעבר למסכים, סביבה משפחתית עשירה בשפה- הכוללת שיחה, קריאה, משחק ושיח רגשי יומיומי, היא הגורם המשמעותי ביותר שתומך ברכישת שפה תקינה ואף מואצת.

 

מה אפשר לעשות בבית כבר עכשיו

הסביבה הביתית משפיעה רבות על התפתחות הדיבור. הנה כמה דרכים פשוטות ויעילות לשיפור מהיר:

  • לדבר על מה שקורה “כאן ועכשיו”, לתאר פעולות וחושים ביום יום
  • להצטרף למשחק, להרחיב במילים את מה שהילד מנסה להביע
  • לשאול שאלות פתוחות ולעודד בחירה (תנסו למשל "“איזה סיפור תיקח הערב?")
  • לקרוא ספרים בקול, לעצור ולשוחח על הדמויות והעלילה
  • לשיר שירים ומשחקי דקלום עם חזרתיות וקצב
  • להפחית רעשי רקע בזמן תקשורת מכוונת
  • לזכור: איכות וקביעות חשובים יותר מכמות זמן ארוכה ברצף

 

איך נראה התהליך בנועם מערכות טיפול וחינוך

  1. שיחת היכרות ואיסוף מידע: היסטוריה התפתחותית, שפה בבית, דאגות ההורים.
  2. אבחון מקיף: הערכת הבנה, הבעה, פרגמטיקה, היגוי ושטף, ולעיתים בדיקה אורו־מוטורית. לפי הצורך נמליץ על בדיקת שמיעה.
  3. תכנית טיפול מותאמת: מטרות מדידות, שילוב משחק ותיווך שפתי, ציוני דרך ומדדי הצלחה.
  4. שותפות הורים וצוות חינוכי: הדרכה מעשית לבית ולגן, תיאום רב מקצועי עם מרפאות בעיסוק, פסיכולוגים חינוכיים, פיזיותרפיסטים ועוד – במסגרת טיפול התפתחותי לילדים של נועם.
  5. הערכת התקדמות: מעקב קבוע, התאמת מטרות, ושקיפות מלאה מול המשפחה.

 

תוכלו לקרוא עוד על התפיסה הטיפולית שלנו במרכזי הפעילות של נועם.

 

שאלות נפוצות

  1. האם לחכות “עד שיתפוס מעצמו”?
    בקצרה, לא. בגיל הרך, גם חודשים ספורים יכולים להיות משמעותיים. הערכה מוקדמת אינה מחייבת טיפול, אך מסייעת לדעת אם נדרש ליווי כדי למנוע פערים.
  2. מה בנוגע לדו לשוניות?
    אפשר וראוי להמשיך לדבר בשפת האם בבית. החשיפה לשתי שפות עשויה להאט מעט את קצב רכישת אוצר המילים בכל שפה בנפרד, אך אינה גורמת לעיכוב פתולוגי.
  3. כמה זמן נמשך טיפול?
    תלוי בגיל, בפרופיל הקושי ובמטרות. לרוב רואים שינויים ניכרים בתוך חודשים כאשר יש שותפות פעילה של ההורים ואנו בהחלט מעודדים ומקפידים על שותפות זו.
  4. האם תמיד צריך בדיקת שמיעה?
    כשהתגובה לצליל לא עקבית, או כשיש דלקות אוזניים חוזרות, חשוב לפנות לבדיקת שמיעה כחלק מההערכה וזהו חלק אינטגרלי מהערכה.

 

למי לפנות ואיך מתחילים

אם זיהיתם חלק מהדגלים שתוארו או אם אתם פשוט לא שקטים – פנו אלינו. צוות הקלינאיות והקלינאים של נועם פועל בפריסה ובשיתוף פעולה הדוק עם גני התקשורת, בתי ספר ומרפאות הקהילה. הצוות נהנה ממסלולי התפתחות מקצועית, הדרכות שוטפות, עבודת צוות רב תחומית, ולעיתים קרובות עובד במקומות מקצועיים נוספים. התחילו בקריאה במאמר: מתי תינוק מתחיל לדבר? סימנים לאיחור והתפתחות תקינה ולאחר מכן תוכלו לקבוע שיחת התאמה קצרה כדי להבין יחד מה נכון לילד שלכם.

 

הקשבה והתערבות מוקדמת: המפתח להצלחה

התפתחות התקשורת מסע התפתחותי מרתק, הנשען על שילוב של גורמים ביולוגיים, סביבתיים ורגשיים. כאשר עוקבים אחר השלבים, מזהים מוקדם סימני איחור, ומעודדים תקשורת פעילה בבית, ניתן לסייע לילד להגיע למיצוי יכולותיו.

אז מה עושים עכשיו?

אם נראה לכם שהילד שלכם "לא מדבר כמו אחרים בגילו" או כל בעיה אחרת, אל תתעלמו. היו קשובים, התייעצו, ובמידת הצורך פנו לאבחון מקצועי. טיפול מוקדם מאפשר לילדים רבים לסגור פערים במהירות ולהמשיך להתפתח בצורה תקינה.

"נועם מערכות טיפול וחינוך" מציעה שירותי טיפול פרא-רפואיים לילדים בכל תחומי ההתפתחות – שפה ודיבור, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה וייעוץ רגשי.

יחד נעזור לילדים שלכם להתמודד ולהתגבר על אתגרים ולהצליח להשתלב בצורה מיטבית בחברה ובמסגרות החינוכיות!

למידע נוסף על הטיפולים שלנוולקביעת פגישה: טלפון 073-8022700 :וואטסאפ: 055-2842509 | מייל:office@NoamSystems.co.il

 

נועם מערכות טיפול וחינוך פעיל כיום באזורים הבאים (ומתרחב לאזורים נוספים):

  • אזור פרדס חנה-כרכור וחריש: פרדס חנה-כרכור, חריש, קיבוץ מענית, קיבוץ גן שמואל, כפר פינס, קיבוץ עין שמר, קיבוץ ברקאי, עמק חפר.
  • אזור חדרה והסביבה: חדרה, גבעת אולגה, אור עקיבא, קיסריה, כפר ויתקין, בית חרות, בית ינאי, בארותיים.
  • אזור חוף הכרמל: זיכרון יעקב, בנימינה-גבעת עדה, מעגן מיכאל, נחשולים, דור, עין הוד, עין כרמל, צרופה, הבונים.
  • אזור חיפה והקריות: חיפה, טירת כרמל, נשר, קריית אתא, קריית ביאליק, קריית מוצקין, קריית ים, קריית חיים, קריית טבעון, יקנעם עילית

יצירת קשר

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן