סרבול מוטורי (DCD): כשקושי בתנועה מפריע לילד להרגיש מסוגל

כשקושי בתנועה מפריע לילד להרגיש מסוגל 

ילדים רבים מתוארים על ידי הוריהם כ“קצת מסורבלים”. הם נופלים הרבה, מתקשים לתפוס כדור, נתקלים בשולחן או נשפך להם האוכל שוב ושוב. לעיתים נדמה שמדובר ב“אופי מגושם” או פשוט בחוסר תשומת לב, אך במקרים רבים מדובר בתופעה התפתחותית הנקראת סרבול מוטורי (DCD – Developmental Coordination Disorder) .

למרות שהמונח נשמע טכני, הוא מתאר מצב שכיח יחסית כזה שעלול להשפיע על תחושת המסוגלות, הביטחון העצמי וההשתלבות החברתית של הילד. החדשות הטובות הן שריפוי בעיסוק יכול לשנות את התמונה מן היסוד, לחזק את היכולות ולשפר את איכות החיים של הילד.

 

מהו סירבול מוטורי DCD ?

סרבול מוטורי הוא קושי נוירו-התפתחותי המתבטא בבעיות בתיאום תנועות, בתכנון תנועה ובשליטה מוטורית עדינה וגסה. ילדים עם DCD מתקשים לבצע פעולות שדורשות תיאום בין חלקי הגוף, ריכוז ותכנון מוקדם למשל לקשור שרוכים, לרכוב על אופניים או להשתתף במשחקי כדור.

הקושי אינו נובע מעצלנות או חוסר רצון, אלא ממנגנון עצבי שפועל בצורה פחות יעילה. המוח מתקשה “לתכנן” את רצף הפעולות הנדרש ולתרגם אותו לביצוע מדויק של השרירים. התוצאה הילד משקיע מאמץ רב יותר מכל ילד אחר במשימות יומיומיות שנראות פשוטות.

במהלך המאמר נפנה למידע המקצועי הקיים אצלנו בנושא התפתחות הילד: ריפוי בעיסוק, טיפול רגשי ופיזיותרפיה התפתחותית תחת עמוד תחומי הטיפול ב""נועם מערכות טיפול וחינוך". המטרה היא למקם אתכם במקום שבו אתם מקבלים תשובות ולא נשארים לבד במקום של אי הוודאות והדאגה.

 

איך מזהים סרבול מוטורי אצל ילדים? 

הורים רבים מבחינים בסימנים כבר בגיל הגן או בבית הספר היסודי, אך לא תמיד יודעים לקשר אותם למקור הקושי. הנה כמה סימנים שכדאי לשים אליהם לב:

  • הילד נופל או נתקל לעיתים קרובות.
  • מתקשה להעתיק מהלוח, לחתוך במספריים או לצייר קווים ישרים..
  • מאבד חפצים לעיתים קרובות, או מתבלבל בצדדים (“ימין-שמאל”).
  • מתקשה לרכוב על אופניים, לשחק בכדור או לשחות.
  • נרתע ממשימות ספורטיביות או משחקים הדורשים תיאום ותכנון.
  • נראה מתוסכל, נמנע מפעילויות עם ילדים אחרים או מעדיף משחקים שקטים.

 

חשוב לדעת: הקושי אינו רק פיזי, אלא לעיתים גם רגשי. הילד עשוי להרגיש “לא טוב כמו אחרים”, מה שעלול להוביל להימנעות, בושה או דימוי עצמי נמוך.

 

ההשלכות של סרבול מוטורי

לכאורה מדובר רק בקושי תנועתי, אך בפועל ההשפעה רחבה הרבה יותר. סרבול מוטורי עלול להשפיע על תחומים רבים בחיי הילד:

  • לימודים: קושי בהעתקה, בכתיבה ובארגון מחברת עלול להאט את קצב הלמידה. במאמר שלנו על תרגילים לשיפור מוטוריקה עדינה אצל ילדים | ריפוי בעיסוק – נועם מערכות טיפול וחינוך, הרחבנו על הקשר הישיר בין שליטה במוטוריקה עדינה לבין איכות הכתיבה
  • חברה:  ילדים שמתקשים בפעילות גופנית או משחקי כדור עלולים להרגיש דחויים או פחות שייכים.
  • רגש: חוויות של כישלון חוזר ונשנה פוגעות בביטחון העצמי.
  • עצמאות יומיומית: פעולות כמו לבוש, אכילה וסידור תיק עלולות להפוך למאתגרות.

 

לכן חשוב לזהות את הסימנים מוקדם ככל האפשר, ולפנות לאבחון מקצועי. התערבות מוקדמת יכולה לשנות משמעותית את המסלול ההתפתחותי של הילד. 

במאמר מה זה הפרעה התפתחותית בקואורדינציה DCD ואיך מטפלים? הרחבנו בנושא החשיבות וההשפעות על תפקוד הילד בסביבות השונות.

 

איך מאבחנים DCD 

האבחון מתבצע לרוב על ידי מרפאה בעיסוק המתמחה בהתפתחות הילד. בתהליך האבחון נבדקות יכולות מוטוריות שונות: שליטה עדינה (כמו ציור וכתיבה), שליטה גסה (ריצה, קפיצה, תיאום), קואורדינציה, תכנון תנועה ותפקודי יומיום. 

האבחון כולל תצפיות במשחק, משימות מוטוריות ומידע מההורים ומהצוות החינוכי. לאחר האבחון נקבע האם מדובר ב-DCD או בקושי מוטורי נקודתי הנובע מסיבות אחרות.

להרחבה בנושא אבחון וטיפול התפתחותי, מומלץ לקרוא גם את המאמר טיפול התפתחותי לילדים – טיפולים פרא-רפואיים | נועם מערכות טיפול וחינוך..

 

ריפוי בעיסוק: הדרך לחיזוק הקואורדינציה והביטחון העצמי

מרפאים בעיסוק עובדים עם הילד באופן מובנה על שיפור תיאום התנועות, הקניית אסטרטגיות לפתרון בעיות תנועתיות, וחיזוק תחושת המסוגלות.

הטיפול משלב תרגול דרך משחק, יצירה ותנועה כך שהילד נהנה תוך כדי למידה. לדוגמה:

  • משחקי קואורדינציה עם כדור לשיפור תכנון תנועה.
  • פעילויות גרפומוטוריות המחזקות מוטוריקה עדינה.
  • תרגילים לשיפור יציבה ושיווי משקל.
  • בניית ביטחון עצמי דרך הצלחות קטנות ומדורגות.

 

מטרתו של המרפא בעיסוק: לא רק לשפר את התפקוד הפיזי, אלא להעצים את הילד.

במאמר נוסף באתר – מוטוריקה עדינה אצל ילדים – ניתן לקרוא על הקשר הישיר בין תרגול ממוקד לבין שיפור בביצועים הלימודיים והחברתיים של הילד.

 

תפקיד ההורים בתהליך: איך ההורים יכולים לתרום בבית?

הורים הם שותפים משמעותיים בטיפול. מעבר להבאת הילד לטיפול, חשוב להבין את עקרונות העבודה ולהמשיך לתרגל גם בבית. המרפאה בעיסוק מדריכה את ההורים כיצד ליצור סביבה תומכת עם משימות קטנות שמאפשרות לילד לחוות הצלחה.

לדוגמה: לבקש מהילד לעזור בעריכת שולחן, לתלות כביסה, לשחק משחקי כדור קלים או לתרגל קיפולי נייר. כל משימה כזו מחזקת את התיאום, את התכנון ואת הביטחון העצמי.

העיקר הוא לאפשר חוויה חיובית, נטולת לחץ, שבה הילד נהנה מהעשייה תוך כדי תרגול טבעי של השרירים.

 

סרבול מוטורי מול “עצלנות”: הבחנה חשובה

לא אחת ילדים עם DCD מקבלים תוויות שגויות “הוא סתם לא מתאמץ”, “היא מפונקת”, “אין לה כוח לספורט”. חשוב להדגיש: מדובר בקושי נוירולוגי אמיתי, לא בבחירה או אופי.

כאשר הילד מקבל סיוע מותאם הוא מסוגל להתקדם בצורה מרשימה. ההבדל בין ילד שמתקשה ללא הכוונה לבין ילד שמקבל תמיכה מקצועית הוא עצום. ככל שהטיפול מתחיל מוקדם יותר, כך עולה הסיכוי לשיפור ניכר בתפקוד היומיומי.

אם הילד מתקשה במשימות הדורשות שימוש בידיים, נמנע מפעילויות יצירה, מתעייף במהירות בזמן כתיבה או מפגין קושי בסגירת בגדים ונעילת נעליים ייתכן שכדאי לפנות לאבחון אצל מרפא בעיסוק. אבחון מוקדם מאפשר בניית תכנית טיפול מותאמת, שמקדמת את הילד בקצב הנכון עבורו ומונעת פערים עתידיים. 

 

איך נראה טיפול מצליח?

ילד שהתקשה בעבר להשתתף במשחקים בגן או בבית הספר, מצליח לרכוב על אופניים, לשחק בכדור ולהרגיש “כמו כולם”. הוא מתגאה בהישגים הקטנים שלו, מגלה ביטחון מחודש ומוכן להתנסות בדברים חדשים.

במקרים רבים, צוות בית הספר משתף פעולה עם המרפאה בעיסוק כדי לשלב תרגילים קצרים במהלך היום, ולהבטיח שהילד יחווה הצלחה גם בכיתה ולא רק בטיפול.

שיתוף הפעולה הזה בין ההורים, בית הספר וצוות נועם מערכות טיפול וחינוך הוא המפתח לשינוי אמיתי ומתמשך, והתמחותנו ב"נועם" היא לאפשר שיתוף פעולה זה.

 

מסרבול לחוויה של הצלחה

סרבול מוטורי (DCD) הוא לא "אופי מגושם" או "עצלנות", אלא קושי נוירולוגי אמיתי שמשפיע על תכנון התנועה והקואורדינציה . ילד שמתקשה בתיאום תנועה או במשימות יומיומיות זקוק להבנה, לא להאשמה.

אם אתם מזהים סימנים לסרבול מוטורי אצל ילדכם – קושי ברכיבה על אופניים, נפילות מרובות, או הימנעות ממשחקי כדור- אל תניחו שזה "יעבור לבד".

טיפול מקצועי בריפוי בעיסוק יכול להעניק לו כלים לחיים: לשפר את התפקוד הפיזי, לבנות אסטרטגיות תנועה יעילות, וחשוב מכל – להחזיר לו את הביטחון העצמי ואת ההנאה מתנועה.

 

איך "נועם מערכות טיפול וחינוך" יכולה לעזור?

ב"נועם מערכות טיפול וחינוך", אנו מתמחים באבחון וטיפול בסרבול מוטורי (DCD) וקשיי קואורדינציה. אנו פועלים בגישה רב-תחומית הרואה את הילד בתוך סביבתו הטבעית – בבית, בגן ובבית הספר.

הצוות שלנו, הכולל מרפאות בעיסוק מנוסות, יבנה תוכנית טיפול מותאמת אישית שמטרתה לא רק לחזק את השרירים, אלא להעניק לילדכם תחושת מסוגלות והצלחה.

מרגישים שהתיאור מתאים לילדכם? אל תישארו עם ההתלבטות לבד.

צרו קשר למידע נוסף ולקביעת שיחת התאמה קצרה: טלפון 073-8022700 :וואטסאפ: 055-2842509 | מייל:  office@NoamSystems.co.il

 

נועם מערכות טיפול וחינוך פעיל כיום באזורים הבאים (ומתרחב לאזורים נוספים):

  • אזור פרדס חנה-כרכור וחריש: פרדס חנה-כרכור, חריש, קיבוץ מענית, קיבוץ גן שמואל, כפר פינס, קיבוץ עין שמר, קיבוץ ברקאי, עמק חפר.
  • אזור חדרה והסביבה: חדרה, גבעת אולגה, אור עקיבא, קיסריה, כפר ויתקין, בית חרות, בית ינאי, בארותיים, כפר יונה.
  • אזור חוף הכרמל: זיכרון יעקב, בנימינה-גבעת עדה, מעגן מיכאל, נחשולים, דור, עין הוד, עין כרמל, צרופה, הבונים.
  • אזור חיפה והקריות: חיפה, טירת כרמל, נשר, קריית אתא, קריית ביאליק, קריית מוצקין, קריית ים, קריית חיים, קריית טבעון, יקנעם עילית

יצירת קשר

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן